söndag 24 maj 2009

Utmaning 145 - Skriv om en våg

Naturkrafter är saker som inte går att hejda även om man inte vill ha dem. Lea var en sådan. Hon hade inte försynt traskat in i mitt liv utan kommit likt en flodvåg eller en orkan. Flodvågen Lea fullkomligt översvämmade vårt annars så hemtrevliga hus, jag fick inte längre plats och flydde upp på vinden.

Där låg jag och iakttog hennes vilda framfart genom luckan, tänkte att jag minsann aldrig önskat mig någon syster, än mindre en sådan som Lea. Det enda man kunde säga till hennes fördel var att hon var vacker att skåda - på betryggande avstånd förstås. Hon hade vackra, kanelfärgade ögon, burrigt brunt hår och hennes söta lilla näsa täcktes av gyllene fräknar. Men hon var elak, hånfull och bitter. Drog sig aldrig för att komma med spydiga kommentarer eller öppet visa sitt förakt.

Jag försökte hela tiden att behärska mig när ilskan flammade upp, tog ett djupt andetag och påminde mig om att det var synd om henne och att hon mist hela sin familj. Men när hon dag efter dag fortsatte retas och håna mig glömde jag allt sådant och lät hatet härja fritt. Gav tillbaka på hennes elakheter och tillät mig själv att munhuggas istället för att vända mig bort och låtsas som om jag inget hört.

Såsmåning om blev det till en lek, hatet fanns där fortfarande men båda två njöt vi av att låta ilskan duellera med full kraft. Det var ett spel utan dess like, på blodigaste allvar och som inte sällan slutade i våld, samtidigt som det framkallade ett beroende så starkt att jag hängde mitt liv på min motståndare.

Därför kom det sig så att Lea blev den person jag kom att värdera högst. Fastän vi hyste den djupaste avsky till varandra var hon den som jag trivdes bäst i sällskap med.

9 kommentarer:

  1. tack för din speciellt fina kommentar den tar jag till mig.
    Idag skrev du en lite längre text än vad jag är van vid dina korta texter har mera innehåll är själv orden det handlar om hur du lägger ihop dem. Även denna text av det större formatet har mera innehåll än alla ord du har en förmåga att förmedla så mycket på så lite gillar din uppbyggnad och dina innehåll.

    SvaraRadera
  2. Helt underbar text. Du har skilddrat relationen så sant och naket!

    SvaraRadera
  3. Instämmer helt med de andra. Tyckte väldigt mycket om inledningen

    SvaraRadera
  4. Hej du naturbegåvning!

    En fröjd att läsa dina texter. Denna var mycket välmålad och innehållsrik. Möjligt vis att slutet kom lite snabbt på, du hade gärna kunnat fortsätta att beskriva hur de kom närmare varandra och hur berättarens känslor förändrades (då jag nu vet att du är kapabel till det). Som Malix skrev så är du lika bra på längre texter.

    SvaraRadera
  5. Ja, jag saknade dig och dina kommentarer *ler*

    Själv bopr jag i kristianstad som ligger i skåne ;)

    Lägg av, jag fyller också år i september. haha, vi är rätt lika tycker jag :) vilket datum??

    Ha det bra, kram elin.

    SvaraRadera
  6. Oj vad du skriver bra! Inlevelsefullt och med stor kännedom om livets motsatsförhållanden, som kanske för många är just det som skapar dynamiken i livet. Jag är imponerad! Cissi

    SvaraRadera
  7. Det är roligt att se hur andra uppfattar ett ämne och jag måste nog säga att du angrep ämnet lite extra fyndigt. Bra gjort

    SvaraRadera
  8. P.s. tack för kommentaren hos mig

    SvaraRadera
  9. Haha, tvillingsjälar verkar bara vara förnamnet =) *ler*

    Jag fyller år den 12:e. Så det är därför jag inte tar moppe körkortet förrän 30 sep. Jag skulle också vilja lära mig sufra.. Det är nog kul, och känns nog så fritt. Inga gräner :) Kanske något att prova på ändå ;) *ler*

    Ha det bra. God natt!! Kram elin.

    SvaraRadera