torsdag 28 maj 2009

Utmaning 149 - En bild att skriva till

Badsjön låg stilla och tom. Inte ett liv så lång ögat kunde nå. Inte en krusning på den alldeles släta vattenytan som låg orörd idag, lika dystert grå som himlen. Enstaka regndroppar föll då och då i vattnet. Ljudet från dem var påtagligt i tystnaden.

Ett plötsligt läte kom att bryta stillheten. Det prasslade inifrån buskarna. Bara ett djur. Eller? Lät inte det där som något större än en räv eller en grävling? Det prasslade igen, högre den här gången och mycket riktigt. Ur buskarna klev en högrest man, smutsig efter att ha sovit på marken hela natten och full med löv och kvistar i håret. Han sträckte lite på sin stela rygg och försökte borsta bort det värsta från sina fina kläder. Såg sig sedan oroligt omkring för att konstatera att han verkligen var ensam. Ingen såg. Sjön, träden och löven såg. Ingen såg och han andades stilla ut.

Gick ut på bryggan med dröjande steg. Längst ut stannade han och betraktade sin spegelbild i den grå vattenytan. Såg en härjad och sliten man blicka tillbaka på sig själv och drog en djup suck. Sjön svarade men utan att han märkte något. Den här mannen hade varit med om så mycket att han tyckte att hela världen suckade mot honom. Frustrerad drog han handen genom håret och ögonen som såg tillbaka på honom var nu en förtvivlad mans ögon. Sjön sjöng för honom, som man sjunger för ett barn, en vaggvisa och träden stämde in, viskande. Mannen skrek ut sin sorg och bergen på andra sidan sjön svarade honom. Han tystnade för att lyssna på ekot och sjön, träden och vassen fortsatte sjunga. Sen var det som om han plötsligt samlade sig, svalde och andades lugnare. Blicken var inte längre förtvivlad utan tom som om den redan var långt borta. Ur jackfickan tog han upp en pistol.

Skottet ekade tusen gånger om och sjön, träden, vassen och löven spelade en sorgsen begravningsmarsch. Badsjön låg stilla och tom. Kanske hade ingenting hänt?

12 kommentarer:

  1. Men vad sorgligt. Fint skrivet dock.

    SvaraRadera
  2. En jätte fin text som verkligen förmedlar mannens sorg.

    SvaraRadera
  3. ojdå vilken text, satt här och rös medan jag läste vilken jätte bra tolkning av texten
    ps. tack för din kommentar

    SvaraRadera
  4. Här var det sorgligt värre men bra skrivet.

    SvaraRadera
  5. Jag läste och tänkte att första stycket är jättebra och så fortsatte jag. Även resten av texten är väldigt bra, målande och fint beskrivit. Mycket bra. /Betty

    SvaraRadera
  6. Hej Samlme!

    Förlåt för att jag har varit lite "off" . Haft mycket i skolan. Och ingen tid åt skrivpuff.. Landet, hmmmm ... Det låter skönt! Jag ska iväg på fest ikväll med mina vänner, skoj! Jag ska nog försöka hinna skriva dagens utmaning. Och jag bli alltid lika glad när jag ser att det är en kommentar från dig vännen :D Du har skrivit en helt fantastisk text, som vanligt .... Ha en fin helg.

    Kramar elin!!

    SvaraRadera
  7. Menar så klart ; Hej Salme!

    SvaraRadera
  8. haha xD ska inte hända igen ;)

    Det var himla skoj =) men tråkigt nog har jag gått och blivit sjuk. Haha, ja vi har nog annorlunda dialekt. haha ^^ .. Det är så kul att höra er prata!! vad ska du hitta på i helgen??

    kramar elin!!

    SvaraRadera
  9. Vad tävlar du i? =) skoj att komma 5a. Ja, det var super tråkigt.. Har inte kunnat sova i natt heller, men gick till skolan och det funkade. Så blir skolan imorgon också.

    kram <3

    SvaraRadera
  10. hahahahah xD nej faktiskt inte.. Dansade showdance/streetdance innan .. men vi var så få, så då var det inte så skoj! Skulle swdan börja på handboll med min vän, men då hade den lagt ner- Gick sen på friskis och svettis, super skoj. Dansade och sånt där =) men nu är mitt medlemskort över. Får väl köpa nytt, så man kan visa sig på stranden i sommar! haha :) idag har vi nästan haft 30 grader! göttt.... Slutar snart skolan , mmmm... me like! Men lite tråkigt för mig ändå, gillar en kille i skolan, svårt att vara borta från honom *skäms* *ler*

    kram!!

    SvaraRadera
  11. Jag hoppas verkligen att jag gör det =) det är lite jobbigt. För han tillhör den tuffare gruppen, medans jag är i mittengruppen =) men han ler åt mig och vi pratar varje dag, och vi umgås mycket i skolan (men tillsamans med våra vänner) . tyvärr kan man ju tycka ibland xD haha! Hur är det med dig och kärleken? Någon pojkvän, eller någon du önskar var det?

    kram!!!

    SvaraRadera
  12. Raptext? Ha ha. Det var ... oväntat. Nu blev jag smickrad faktiskt :-)

    SvaraRadera